TIPS MENJAWAB SOALAN BAHASA
MALAYSIA
Bahasa
Melayu Penulisan
BAHAGIAN
A
Untuk bahagian ini, calon diberi masa selama 15 minit untuk menjawab dengan
peruntukan 10 markah. Untuk mendapat markah penuh tidaklah begitu susah kerana
calon perlu melakukan empat langkah, iaitu:
Langkah pertama
Calon perlu mencari kunci soalan yang terdapat dalam soalan. Kunci soalan dalam
Bahagian A ada tiga iaitu "tentang", "aktiviti" atau
"situasi". Kunci soalan juga boleh diperoleh dalam gambar. Contohnya
dalam UPSR 2008, terdapat ayat "Cara-Cara Melintas Jalan Raya Dengan
Selamat". Ayat tersebut boleh calon gunakan ketika membina ayat. Walau
apapun kunci soalan yang diberikan dalam peperiksaan tahun ini, calon
dinasihatkan agar memulakan ayat dengan subjek (watak).
Langkah kedua
Calon hendaklah menyenaraikan semua kata kerja yang terdapat dalam gambar.
Antara caranya ialah dengan membulatkan watak dalam gambar dan tuliskan kata
kerja yang berkaitan. Cikgu cadangkan calon membuat lima bulatan sahaja bagi
mewakili lima ayat. Senaraikan seberapa banyak kata kerja yang berkaitan.
Langkah ketiga
Calon membina ayat berdasarkan kata kerja yang disenaraikan. Dinasihatkan calon
membina ayat lebih daripada lapan patah perkataan dan yang paling penting,
mulakan ayat dengan subjek (watak). Selepas subjek, tulis kata kerja yang
berkaitan dan akhiri ayat dengan maklumat (di mana, bagaimana dan mengapa).
Contoh: Beberapa orang murid (siapa) sedang melukis dan mewarna (kata kerja) di
dalam dewan sekolah (di mana) kerana menyertai pertandingan melukis sempena
Hari Kebangsaan. (mengapa) Jawapan contoh: Beberapa orang murid sedang melukis
dan mewarna lukisan di dalam ketika menyertai pertandingan lukisan sempena Hari
Kebangsaan.
Langkah keempat
Semak ayat yang dibina, pastikan strukturnya betul. Binalah ayat aktif dan
elakkan daripada membina ayat pasif. Semak ejaan agar tidak ada yang salah.
Jangan gunakan perkataan yang calon tidak pasti ejaannya.
Kesalahan ejaan boleh menjejaskan markah. Begitu juga dengan kosa kata atau
perbendaharaan kata yang digunakan mestilah tepat. Contohnya, antara
"memangkas" dengan "mencantas" dan "membelah"
dengan "mengerat". Penggunaannya mengikut konteks ayat.
Jaga-jaga dengan imbuhan yang digunakan kerana kesalahan boleh membawa maksud
yang berbeza. Contohnya, "Ayah menjual ikan" dengan "Ayah
penjual ikan". Kedua-dua ayat ini membawa maksud berbeza disebabkan
penggunaan imbuhan.
Akhir sekali, calon mesti berhati-hati dengan tanda baca. Pastikan ayat yang
dibina bermula dengan huruf besar. Setiap ayat yang dibina mestilah mempunyai
noktah. Jika calon menggunakan nama orang, pastikan perkataan awal huruf besar
kerana nama orang adalah nama khas.
Gabungkan beberapa kata kerja yang disenaraikan dalam satu ayat. Contohnya,
ayat di atas terdapat tiga kata kerja iaitu menyertai, melukis dan mewarna.
Selain itu, calon tidak perlu mengulang kata kerja yang sama pada orang yang
sama untuk ayat seterusnya. Ini dikatakan sebagai pengulangan ayat.
Seterusnya, pastikan calon membina lima ayat sahaja. Jika ruangan jawapan yang
disediakan tidak cukup, mintalah kertas jawapan tambahan daripada pengawas
peperiksaan. Jika tulisan kecil, calon dinasihatkan agar selang satu baris
antara ayat yang dibina agar lebih kemas dan teratur.
BAHAGIAN B
Untuk menjawab soalan bahagian ini, calon perlu banyak membaca bagi
menghasilkan karangan yang baik.
Masa yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian ini ialah 40 minit. Petua untuk
Bahagian B, calon mesti menggunakan FMK (Formula Menulis Karangan), iaitu
kaedah menulis karangan berdasarkan perenggan 233332.
Setiap karangan mempunyai enam perenggan. 233332 bermaksud perenggan pertama
dan keenam mempunyai dua ayat, manakala perenggan kedua hingga kelima,
masing-masing tiga ayat.
Calon dinasihatkan agar selang satu baris antara perenggan yang dibuat agar
karangan dihasilkan kelihatan lebih kemas.
Untuk menghasilkan karangan yang baik, calon haruslah melakukan empat langkah.
Langkah pertama - Pilih soalan
Calon mesti membaca semua soalan terlebih dahulu sebelum memilih soalan yang
hendak dijawab. Pilih soalan yang banyak isi berdasarkan pengalaman calon agar
mudah untuk menulis karangan. Ini kerana ada juga karangan yang senang tajuknya
tetapi calon sukar mencari isinya.
Calon juga perlu mencari kunci soalan, kehendak soalan, format dan jenis
karangan. Contohnya: Pada suatu petang, anda bersiar-siar dengan seorang rakan
di tepi pantai. Tiba-tiba anda terdengar jeritan orang meminta tolong.
Ceritakan tindakan anda dan kawan anda ketika itu. Kunci soalan ini ialah
"Ceritakan tindakan". Kehendak soalan ialah "menceritakan
tindakan selepas mendengar jeritan", manakala format dan jenis karangan
ialah cerita dan karangan tidak berformat. Langkah dicadangkan ini boleh
membantu calon mengelakkan daripada menulis karangan terpesong.
Langkah kedua - Merangka karangan
Gunakan kaedah merangka karangan yang telah dipelajari sama ada "Peta
Minda", "Melakar Isi" atau "Teknik Penyoalan".
Langkah ketiga - Menulis karangan
Pastikan ada enam perenggan. Pastikan juga tidak tersilap menulis perenggan
pendahuluan kerana ada calon yang masukkan isi dalam perenggan pengenalan itu.
Contohnya:
1. Melancong ialah aktiviti yang mempunyai banyak faedah kepada kita semua.
Antaranya ialah kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan.
2. Melancong ialah aktiviti yang mempunyai banyak faedah kepada kita semua.
Kita boleh melancong di dalam atau luar negara.
Jawapan yang tepat sebagai pendahuluan adalah jawapan 2. Untuk karangan fakta,
calon boleh menulis karangan dengan menggunakan kaedah ICK iaitu isi, contoh
dan kesan atau IKC (isi, kesan dan contoh).
Untuk perenggan penutup, calon boleh gunakan pelbagai jenis penutup seperti
dalam bentuk rumusan, nilai, pantun, penegasan, peribahasa, kata hikmah dan
pendirian.
Langkah keempat - Semak karangan
Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan tanda baca yang digunakan betul
sebelum beralih untuk menjawab Bahagian C.
BAHAGIAN C
Bahagian C memperuntukkan markah sebanyak 20 dan masanya 20 minit sahaja. Oleh
itu, calon mesti bijak menggunakan masa untuk menjawab soalan bahagian ini.
Konsep Bahagian C ialah mengecam nilai murni atau pengajaran yang terdapat
dalam petikan diberikan. Lantaran itu, calon mesti mengecam, mencari, mengenal
dan mendapatkan nilai murni atau pengajaran yang terkandung dalam petikan itu.
Calon juga mesti tahu membezakan antara perbuatan dengan nilai murni atau
pengajaran. Contohnya: Abang mengucapkan terima kasih kepada adik kerana
mengeluarkan barang-barang dari dalam bilik itu. Pengajaran bagi ayat ini ialah
"menghargai", manakala perbuatan yang menunjukkan adanya pengajaran
ialah "Abang mengucapkan terima kasih".
Membezakan antara perbuatan dengan pengajaran penting agar calon tidak tersilap
mengulas pengajaran yang sepatutnya. Untuk menghasilkan jawapan yang baik,
empat langkah dicadangkan iaitu:
Langkah pertama
Baca petikan sekali lalu untuk memahami kandungannya. Kemudian, baca sekali
lagi dan gariskan perkataan yang menunjukkan terdapatnya nilai murni atau
pengajaran
Langkah kedua
Calon perlu memilih lima pengajaran yang ingin diulas dan binalah rangka ulasan.
Calon menggunakan Teknik BSSDA.
B - Berdasarkan
petikan kita hendaklah…
S - Seterusnya, kita
hendaklah…
S - Selain itu, kita
haruslah…
D - Disamping itu,
kita mestilah…
A - Akhir sekali, kita
perlulah…
Langkah ketiga
Membina ulasan lengkap, contohnya: Kita mestilah rajin dengan mengulang kaji
pelajaran agar lulus dalam peperiksaan. Ulasan mesti ditulis dalam satu
perenggan. Oleh itu, gunakan penanda wacana agar ayat yang dibina lebih
menarik.
Langkah keempat
Semak ulasan yang telah ditulis. Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan
tanda baca yang digunakan betul.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan